Jak zarządzać zespołem rozproszonym? Jakie są wady i zalety takiej organizacji pracy zespołu?

Obecna sytuacja na rynku pracy wymusiła bez wątpienia nowe systemy pracy oraz zmianę jej struktury. Coraz częściej słyszy się o zespołach rozproszonych. Zdarza się tak, że pracownicy jednego działu, którzy do tej pory pracowali w jednym biurze, nie widzą się i nie mogą wejść w bezpośrednie interakcje. Czym są zespoły rozproszone? Dlaczego menadżerowie obecnie mają trudne zadanie do wykonania, polegające na synchronizacji i uporządkowaniu pracy osób, które pracują z domowego zacisza?

Zarządzanie zespołem rozproszonym

Problemy współczesnych menadżerów dotyczą najczęściej synchronizacji pracy pracowników, którzy pracując nad jednym projektem, zmuszeni są do pozostania w domu. Sytuacja ta z pewnością utrudnia porozumiewanie się oraz opracowywanie poszczególnych działań tak, aby całokształt pracy zespołu był przemyślany i uporządkowany. Najprościej mówiąc, zarządzanie zespołem rozproszonym polega na:

Organizacji,

planowaniu,

kontrolowaniu,

motywowaniu pracowników.

Dlaczego zespoły rozproszone stają się tak powszechne?

Pracownicy wykonują swoje zadania w zupełnie różnych od siebie lokalizacjach, dlatego zadanie to wydaje się bardzo trudne. Obecnie są to jednak standardy, do których muszą dostosować się zarówno menadżerowie, jak i pracownicy. Biorąc pod uwagę obecną sytuację oraz przyszłe prognozy, z pewnością będziemy coraz częściej mieli do czynienia z systemem pracy tego typu. Z czego wynika ta tendencja? Przede wszystkim przyczynia się to tego rozwój technologi i cywilizacji. Jeszcze kilka lat temu takie hasła jak grywalizacja, mapowanie strumienia wartości czy cel smart były zupełnie nieznane. Dziś są to pojęcia, które znają zarówno podwładni, jak i podopieczni w korporacjach oraz innych miejscach
tego typu. Warto zaznaczyć, że łatwiej jest znaleźć specjalistę z innego kraju, który wykona tę pracę szybciej i efektywniej, dlatego wideo rozmowy i elektroniczne sposoby porozumiewania się stały się tak popularne. Co ciekawe, szacuje się, że aż 80% specjalistów z wybranych dziedzin pracuje zdalnie, wykonując pracę dla wielu różnych firm. Takie rozwiązanie do przede wszystkim elastyczność i oszczędność, jednak bez wątpienia taki typ współpracy bywa problematyczny.

Zarządzanie zespołem rozproszonym- Wady i zalety

Przywództwo w dzisiejszych czasach ma nieco inne konotacje niż kilka lat temu. Obecnie na czele zespołu staje najczęściej jedna osoba, która nadzoruje prace całego zespołu i ma decydujący głos. Pora więc zapoznać się zarówno z wadami, jak i zaletami zarządzania zespołem rozproszonym.

Zalety pracy z wykorzystaniem zespołów rozproszonych

Warto mieć także na uwadze ewentualne minuty wynikające z zarządzania zespołami rozproszonymi. Niestety taki styl pracy stwarza wiele wyzwań dla menadżerów, którzy nie są w stanie dokładnie weryfikować postępów w pracy oraz tego, jak wiele czasu pracownik poświęca na wykonanie projektu i jego poszczególnych kroków. Do największych wad należą tutaj te wynikające z komunikacji i synchronizacji pracy wszystkich członków zespołu. Jak wiadomo, każdy pracuje swoim rytmem, dlatego ważne są tutaj takie aspekty zarządzania, jak motywowanie oraz egzekwowanie postępów pracy.


Skuteczne i efektywne zarządzanie zespołami rozproszonymi- O czym warto pamiętać?

  1. Jasna definicja celów
    Dobrze sformułowane cele to podstawa funkcjonowania zespołu. Zmniejsza chaos. W trakcie ustalania celu ważne jest zwrócenie uwagi na kamienie milowe określenie i podział ról oraz przedstawienie wizji całego projektu.
  2. Realne spotkanie pracowników
    Zauważa się, że ludzie, którzy mieli okazję bezpośredniego spotkania, znacznie lepiej komunikują się wirtualnie. Spotkanie to warto przeprowadzić w początkowej fazie projektu.
  3. Zapewnienie pracownikom odpowiednich narzędzi
    Do najnowocześniejszych narzędzi zaliczamy wideokonferencje, programy umożliwiające podgląd projektu, arkusze internetowe, nowoczesne platformy umożliwiające kontakt wielu uczestników dyskusji.
  4. Codzienna komunikacja
    Warto wdrożyć nawyk codziennie komunikacji, aby weryfikować postępy i motywować pracowników do większej wydajności. Zakresy tematów można wytyczyć elektronicznie lub SMS-owo.
  5. Wspólne decyzje i dbanie o lojalność
    Decyzje podejmowanie w zespole, a nie w pojedynkę są najczęściej bardziej przemyślane, a wspólna odpowiedzialność wzmaga lojalność grupy.
  6. Motywowanie
    Nie można zapominać o chwaleniu pracowników za ich postępy oraz starania. To jeden z
    najważniejszych elementów w trakcie pracy z zespołem rozproszonym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *